Millaista on nykypäivän monimuoto- opiskelu sairaanhoitajakoulutuksessa?

Niin. Tämäkin on sh- opiskelijoiden huulilla oleva aihe: monumuotototeutus. Onhan se totuus, että kuuleman mukaan on vähennetty opetusta. Ite oon sit mieltä, että ihan riittävästi tuota on. Se on loppujen lopuksi siitä kiinni, miten sen ajan käyttää. Toki, en kiistä käytännön tuntien vähyyttä. Niitä saisi ehdottomasti olla enemmän. Käytännön tunneilla on kerralla useimmiten monta aihetta. Haastehan siinä on järkevä ajankäyttö ja se, että aiheet käytäisiin mahdollisimman huolella kuitenkin. Kyllä se varmasti opettajienkin kahvipöydissä aihe, joka puhuttaa. Ymmärrän sen, ei kahta sanaa. Kyllä heitä varmasti entisinä hoitajina (suuri osa näistä on) harmittaa, etteivät he resurssien vuoksi voi enempää opettaa monimuoto- opiskelijoita.

Monimuotototeutus tarkoittaa sitä, että koulua on fyysisesti vaihtelevasti 2-4 kertaa viikkoa. Suurin osa opetuksesta käydään siis etä- ja verkko- opiskeluna.

Monimuotototeutuksen alku tuntui erittäin haastavalta, se on myönnettävä. Iso määrä tehtäviä ja oli todella vaikea löytää otetta mistään. En syytä ketään tästä. Syy ei ole opettajien tai koulun. Perustelu on selkeä. Peruste on se, että kaikki on uutta ja ammattikorkeakoulussa opiskelu on uutta. Se on täysin erilaista kuin ammattikoulussa lähihoitajaksi opiskelu. Kyllä sen ammattikorkeassa huomaa, että kyseessä on todella laaja aihepiiri, vaikka hoitotyö on pääaine. Onnekseni tuli huomattua, että omassa ryhmässä on erittäin mukavia ihmisiä ja nyt kolmantena vuotena voin todeta suurimman osan olevan erittäin hyviä ystäviä ja reiluja ihmisiä. Kiitos näistä vuosista teille kaikille tasapuolisesti! Tekstissä pääaineella tarkoitan ammatillisia aineita. Ns. oheisaineilla tarkoitan aineita, jotka eivät ole ammatillisia aineita. Koulutuksessa niitä on esimerkiksi kokous ja neuvottelutaidot, englanti, ruotsi sekä äidinkieli.

Tässä vaiheessa annetaan esimerkki siitä, miten laajat opintokokonaisuudet, eli ns ammatillisen aineen kokonaisuus rakentuu. Annetaan esimerkiksi sisätautikirurginen hoitotyö ja sen moduuli. Itse sisätautikirurgisessa hoitotyössä käydään läpi sisätaudin (esim. sydänsairaudet) ja kirurgiset sairaudet (esimerkiksi umpisuolen tulehdus). Sairauksien teoria opiskellaan itsenäisesti kokonaan. Itsenäisen opiskelun jakson aikana on verkkotenttejä, joilla varmistetaan opiskelijan osaaminen. Itsenäisen opiskelun jakson jälkeen on käytännön harjoittelutunteja, joissa harjoitellaan kädentaitoja. Kädentaidoissa käydään läpi hengityselinten sairaudet, haavahoito, hoitoelvytys, kanyointi ja hengityksen tukeminen. Harjoittelutuntien jälkeen tulee hoitotyön kirjallinen tentti, josta saadaan arvosanat. Sisätautien ja kirurgisten sairauksien harjoitteluita ennen tulee simulaatiotunnit, joissa valmistetaan opiskelijoita kohti harjoitteluita. Ison opintokokonaisuuden ohessa meillä on projektitoimintaa, kokous- ja neuvotteluitaitoja sekä muita pienempiä kursseja. Pienemmät kurssit kuitenkin tukevat todella hyvin ammatillista oppimista.

Mitä hyvää monimuotototeutuksessa sitten on? Jokainen opiskelija oppii eri tavalla. Toiset oppii lukemalla, toiset kirjoittamalla muistiinpanoja, toiset käytännössä, toiset tekemällä ajatuskarttoja. Oikein toteutettuna monimuotototeutushan tukee nimenomaan yksilöllistä opiskelua. Ei ole todellakaan häpeä, että oppii eritavalla kuin ryhmäläinen. Se on fakta, että amkissa saa eri tavalla tehdä tehtäviä kuin alemmilla koulutustasoilla. Monimuotototeutus on erittäin antoisa silloin, kun osaa oikeesti suunnitella ajankäytön. Pointtini on, ettei todellakaan kannata väheksyä tai arastella monumuotoa. Samat asiat siellä käydään kuitenkin kuin päivätoteutuksessa. Tehkää yksilöllisesti valinta, kumman toteutuksen haluatte. Älkää todellakaan miettikö liikaa, tehkää kaikkenne haaveittenne ja unelmienne eteen! :)

No ne kehittämisen kohteet. Tässä vaiheessa pyydän jo anteeks sitä, että pahoitan jonkun mielen antamalla rapaa. Tää ei oo todellakaan mun tarkotus. Tarkoitukseni on avata vaihtoehtoja ja antaa monipuolisesti erilaisia ratkasumalleja! :) Kyseessä ei ole katkeruutta koulutusjärjestelmää kohtaan. Ehdottomasti koulupäivinä vois olla enemmän ns ammattimoduulien aineita. Ns. Oheisaineet voisivat olla sitten siinä itsenäisessä opiskelussa pääpaino. Meillä on mennyt niin, että oheisaineet ovat koulupäivinä ja päämodulien aineet ovat olleet sitten itsenäisenä. Toki on pääaineistakin tunteja ollut, mutta opintokokonaisuuksien laajuuteen nähden voisi olla enemmänkin. Joka tapauksessa oma opiskeluni on mennyt todella hyvin, joten voin silti kaikesta huolimatta olla kiitollinen koululle. On siinä hyvätkin puolet. Enemmän tulee tehtyä omalla ajalla huolella hommia. Kaikella kääntöpuolensa. Voin kaikesta huolimatta olla ylpeä kouluni opiskelija! :) Keskimääräistä parempaa kuitenkin on se opetus, jokainen opettaja tekee persoonallaan töitä.

Mikä sitten on opiskelijalle vinkkinä, kun opiskelette monimuoto toteutuksessa? Opiskelijan on otettava erittäin jämäkästi selvää asioista, jotka liittyy kursseihin. Paljon tulee informaatiota. Eihän siinä silloin ole hätää, kun vain on hereillä kurssin ensimmäisellä tunnilla. Mikäli nukut tunnilla, tai olet poissa ensimmäiseltä tunnilta, niin aivan varmasti olet helisemässä. Sitten kuuluu selitys "Olisin toki tehnyt jos olisin tiennyt", mikäli ei ole kuunnellut ensimmäisellä tunnilla. No, jokainen hoitaa tyylillään koulun. Muistakaa, että monimuotototeutus antaa kuitenkin mahdollisuuden erittäin luovalle ja organisoidulle opiskelulle. Lisäksi se antaa mahdollisuuden käydä töissä ohessa. Liika töissäkin käyntiä on koulun ohessa liikaa. Koulu ja työt kärsivät muun elämän ohessa, jos liikaa painaa. Toki yksilöitä me kaikki olemme tässä. Päivätoteutus on sellaisille opiskelijoille hyvä, jotka pystyvät paremmin sovittamaan arkensa päiväopiskelun avulla.

Kuvahaun tulos haulle ammattikorkeakoulu meemit

Työntekoon vinkkejä tuleville sairaanhoitajaopiskelijoille. En ole itse tehnyt opiskelujen ohessa töitä. Perustelu on se, että olen pyrkinyt kaiken energian keskittämään opiskeluun. Olen muilta sairaanhoitajaopiskelijoilta kuullut, että 50% työajan tekeminenkin on opiskelujen ohessa tiukkaa, mutta se vielä menee. Toki yksilökohtaista. Jotkut pystyvät tekemään isompaa työaikaa tekemään. Monimuotototeutus on kuitenkin lähtökohtaisesti sitä varten, että voi sovittaa koulun ja työelämän. Helppoa se ei ole. On kuitenkin muistettava, että päivätoteutuksessa on samat kurssit käytävänä kuin monimuotototeutuksessa. Kumpikin todella hyvä vaihtoehto. Sairaanhoitajakoulutus on todella kattava ja se antaa kyllä hyvät eväät työelämään.


Oppikaa opiskelemaan ja opiskelkaa huolella hoitotyön koulutusohjelma, niin päivä- kuin monimuotototeutuksessa, kummankin käytyä voit olla erittäin laadukas hoitaja. Itsestä se on aina loppuviimein kiinni. Samat työharjoittelut kummassakin on. Opiskelijaelämä on ainutlaatuista, älkää todellakaan tehkö siitä itsellenne liian hankalaa ja monimutkaista. Pää siinä hajoaa, jos lähtee liikaa kikkailemaan. Itselläni on ollut ryhmässä opiskelijoita, joilla on perhe, lapsia ja tekevät ohessa töitä. Kunnioitan heitä todella paljon, jotka yhdistävät tuon kaiken. Lapsissa tai töissä on jo erikseen paljon.

Henkka





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sairaanhoitajaksi opiskelu monimuotototeutuksessa

Ajatuksia töiden ja kesätöiden tekemisestä monimuoto- opiskelun ohessa